Tom Durnez lanceerde op de gemeenteraad een voorstel om water van bronbemaling te recupereren :

Iedereen kent wel de pompen die dag en nacht draaien bij bouwwerken, en waarbij duizenden liters bruikbaar water gewoon in onze riolering wegloopt.  Waarom hergebruiken we het water niet dat opgepompt wordt bij grote bouwwerven ikv de bronbemaling ?

Bronbemalingen moeten gemeld worden en er is vaak een omgevingsvergunning voor nodig. Wij kunnen als stad bijkomende voorwaarden opleggen aan zo'n vergunning, voorwaarden die bepalen hoe de bronbemaling moeten gebeuren.

CD&V lanceerde het voorstel om het water van bronbemaling te laten hergebruiken door land- en tuinbouwers of door mensen in de buurt die met dit water hun zwembad kunnen vullen of hun planten in de tuin water kunnen geven.

Jaar na jaar worden wij geconfronteerd met warmere temperaturen met als gevolg lange periodes van droogte na elkaar.  Buffers aan grondwater in onze regio’s geraken op wegens te weinig neerslag niet aangevuld.  We beschikken over de Leie, en over een aantal beken. Vanuit de provincie komt er meestal vrij snel een verbod om in bepaalde bekkens water te gaan oppompen.

In warme periodes installeren ook veel gezinnen hun tijdelijk zwembad, waar ook veel water voor nodig is.  Ondernemers en land- en tuinbouwers komen in de problemen wegens een tekort aan water. De teelten groeien niet optimaal, en ook dieren hebben water nodig. Water moet massaal aangevoerd worden via andere wegen, wat duur is, heel lastig, en meestal ook dweilen is met de kraan open.