Nu staat 't Meulenhuys in de Kruisekestraat te koop

Het gebouw van ’t Meulenhuys en de Kruisekemolen waren tot voor kort één en ondeelbaar.

Maar het dossier kreeg in december 2020 een plotse wending. Op 7 december besliste het schepencollege - geheel onverwacht - om de concessie stop te zetten.

De huidige uitbaters bouwden deze zaak uit tot een waardevol restaurant met uitstraling tot ver buiten Wervik. De eigenaar viel zelf uit de lucht toen hij de brief kreeg, zo konden we lezen in de pers. Niemand van het stadsbestuur nam officieel contact op met de uitbater om dit eerst ten gronde te bespreken of aan te kondigen.

In 2020 besliste het schepencollege al om de Jongensschool en het Gemeentehuis in Geluwe te verkopen. Nu volgt dus de verkoop van stadsgebouwen in Wervik zelf.  De vele prestigeprojecten kosten geld. De stadskas moet duidelijk gespijsd worden aan de inkomstenzijde.

Kristof Vandamme : “Deze ingrijpende beslissing nemen in corona-tijden is toch weinig menselijk.  Het water staat de horeca aan de lippen.  Men had beter eerst met de uitbater samen gezeten om ook de details te bekijken:  wat zit er in de schattingsprijs vervat ?  Wat met de vele werken die ze zelf deden ?"

We zouden een schouderklopje mogen verwachten voor de uitbaters. In plaats van een schouderklopje wordt het dossier er met een ongeziene snelheid doorgejaagd : in nog geen 50 dagen tijd wordt de concessie opgezegd, het pand geschat en voorgelegd aan de gemeenteraad.

“Voor CD&V betekent de splitsing van beide een grote minwaarde voor de site van de Kruisekemolen.  Ze zijn voor mij beiden erfgoed én horen samen te blijven.”, aldus Yves Obin.

Hopelijk vindt men een koper, want het bestuur neemt hier een groot risico. De grond waarop het huis en de molen staan, zijn ingekleurd als gemeenschapsgrond, dus de invulling naar bestemmingen en functies toe zijn zeer beperkt.

Hendrik Ingelbeen : “De snelheid waarmee de verkoop moet gebeuren toont alleen maar dat dit nodig is om de financiën van de Stad recht te trekken.  Ook is het opmerkelijk dat er geen sprake is van een handelsfonds.  Dit zou toch best eerst moeten uitgeklaard worden om later in de procedure juridisch gehakketak te vermijden.”