Tijdelijke werkloosheid voor seizoensarbeiders in pretparken is mogelijk

Deze namiddag in de commissie Economie in het federaal parlement bevestigde minister van economie Nathalie Muylle dat er sinds de start van de coronacrisis voor heel wat doelgroepen naar oplossingen werd gezocht.

Dit om de koopkracht van onze gezinnen te vrijwaren.  De tijdelijke werkloosheidsregel (TW) is hier een belangrijke maatregel toe.

Federaal parlementslid Bercy Slegers“In West-Vlaanderen zijn er twee grote pretparken, de laatste dagen kreeg ik dan ook heel wat vragen van mensen die in de paasvakantie als seizoensarbeider gingen starten in één van de pretparken in onze provincie (bv. Bellewaerde of Plopsaland).  Er was eerst wat verwarring, men zou een dag moeten gewerkt hebben om van TW te kunnen genieten.  Nu is duidelijk dat dit niet het geval is.”

Minister Muylle besliste een uitzondering te maken voor werknemers die hun contract voor 13 maart 2020 al hebben afgesloten.  Zij kunnen wel TW inroepen, ze hoeven dus niet 1 dag gewerkt te hebben aangezien dit momenteel ook niet mogelijk is door de sluiting van de pretparken.

De RVA heeft ook een lijst met FAQ waar je op heel wat vragen een antwoord kan terugvinden:  https://www.rva.be/sites/default/files/coronavirus/Faq_Corona_NL_20200403.pdf

Vakbonden, werkgevers en de RVA leveren heel wat inspanningen om ieder dossier voldoende vlug af te werken zodanig dat de uitkeringen tijdig gestort kunnen worden.

Bercy Slegers, federaal parlementslid