Kogel door de kerk: maximum 40 parkings op Steenakker voor “kortparkeren”.

Het plan om 75 parkeerplaatsen in de Gasstraat trekt een streep door het aantal parkingplaatsen die overblijven op Steenakker.
Door deze beslissing valt het doek definitief over Steenakker.  Wie er de parkings wilde behouden is eraan voor de moeite : “Als de 75 parkings in de Gasstraat aangelegd zijn binnen 2 jaar, dan zal men zeggen dat er genoeg parkings zijn in het Centrum en zullen het aantal parkings sneuvelen bij de heraanleg van Steenakker.”  CD&V vroeg tijdens de bespreking van het meerjarenplan heel duidelijk om het aantal parkingplaatsen op Steennakker maximaal te behouden in de vorm van een multifunctioneel plein en om in de uitwerking van de parking in de Gasstraat de focus te leggen op een groene noodparking.

Drie dossiers zijn aan elkaar gekoppeld en het zelfde studiebureau “buur” houdt van alle drie de pen vast :

- de heraanleg van de Gasstraat,
 - de heraanleg van Steenakker en
 - de discussie rond de rijrichtingen in het centrum.

Over het al dan niet omdraaien van de rijrichtingen is nog steeds niets beslist, zegt het schepencollege.  Al betwijfelen wij dat.  Als je een beslissing neemt in één dossier van de drie, dan doe je dat niet zonder dat je al weet hoe de andere twee dossiers eruit gaan zien.

Goede zaak is dat de Site van de Gasstraat eindelijk gesaneerd wordt. De Teerputten die we er 10 jaar geleden hebben blootgelegd kunnen eindelijk uit de grond.  De site zal gesaneerd worden onder deskundige begeleiding van OVAM die de sanering ook subsidieert.

Al in 2015 beslist de gemeenteraad om te saneren.  Gelukkig reserveerde OVAM 5 jaar lang de subsidies voor Wervik.  Ze wachtten al die tijd op een beslissing van de Stad Wervik over hoeveel parkings er zullen aangelegd worden.  Op onze vraag hoe het gesteld is met de milieukant van de zaak wist niemand van het schepencollege dat.  Is er nog verdere verspreiding geweest van verontreiniging na 2013 ?  Zijn er nog metingen gebeurd ? Wat zijn de resultaten ervan ?  We verwachten meer info hierover.