Allereerste live-gemeenteraad van Wervik

Door het coronavirus en de maatregelen die eraan verbonden zijn, vond de gemeenteraad van Wervik op 5 mei voor het eerst digitaal plaats. Het was de eerste gemeenteraad in 3 maanden. In maart was er geen omdat er niet genoeg punten waren vanuit de meerderheid.  In april gooide corona roet in de organisatie.

Herbekijk de gemeenteraad hier: https://www.wervik.be/grlive

In deze coronagemeenteraad werden volgende zaken besproken:

• 75 parkings in de Gasstraat, hiermee valt het doek definitief over Steenakker --> max. 35 à 40 parkings en enkel voor kortparkeren (= maximum 30 minuten of 2 uur).
  • Het GC in Geluwe gaat in aanbesteding : “Doe mo voert”
  • De parking in de Wervikstraat zelf is na 8 jaar procedure terug naar af:  we herbeginnen met de onteigeningsprocedure.
  • Subsidies in landelijk gebied zijn afgeschaft: voortaan is er in Wervik geen subsidie meer voor het knotten van wilgen en het scheren van hagen.
  • Alle pasgeborenen worden een hoogstam fruitboom aangeboden.
  • Wie een geveltuintje wil aanleggen wordt klimplanten aangeboden.
  • De Wervikbon werd unaniem goedgekeurd.
  • Op voorstel van CD&V werkt de hele gemeenteraad samen aan een relanceplan voor Wervik-Geluwe in post-coronatijd.

Er waren daarnaast ook twee primeurs :

Alle inwoners konden voor het eerst de gemeenteraad live van thuis uit volgen.  Daar zijn wij blij om, we hadden dat al een jaar geleden voorgesteld, maar toen kostte het nog teveel geld om dit mogelijk te maken.  Hopelijk blijft de gemeenteraad ook na corona live te volgen op het net voor alle inwoners.  Zo brengen we de politiek dichter bij de mensen en kunnen ze zelf zien en horen wat er met hun belastinggeld gebeurt.

De tweede primeur is dat we als enige in Vlaanderen dan toch alle 25 raadsleden in coronatijden naar het stadhuis moesten om er… digitaal te vergaderen. Het was voor ons ook even nadenken toen we deze instructies kregen.  Nadat we alle 25 door dezelfde deur binnenkwamen ging elk naar zijn eigen vergaderzaal.  We zaten er voor een scherm én hadden slechts 1 PC per fractie.  Bij CD&V kwam iedereen aan het woord, het was een heuse stoelendans en een heel coördinatiewerk in onze zaal.