Omdat er dit weekend plots geen controle meer was aan de grensbrug heeft CD&V-Politieraadslid Yves Obin, deze ochtend (maandag 18 mei) zelf contact genomen met de politiecommissaris van de politiezone van Ieper.  De commissaris gaf toe dat er dit weekend wat minder controle was dan de weken ervoor.

"Er was dit weekend inderdaad minder personeelsinzet dan de andere weken en de patrouilles die er waren zijn ingezet voor controles meer landinwaarts", zei de commissaris.

Yves heeft echter gevraagd of de controles aan de grens weer kunnen opgedreven worden omdat er dit weekend heel wat Fransen de grens overstaken om te fietsen en om te wandelen en dit soms in grote groepen.  Zolang de wet niet gewijzigd is mogen de controles niet versoeopeld worden.

"De commissaris reageerde positief, hij gaf aan dat hij de frequentie van de controles aan de grensbrug weer zal opdrijven.", aldus Yves Obin, "ik hoop dat er effectief meer controles komen want zolang de wetgeving niet gewijzigd is, blijft het verboden om op en af te rijden naar Frankrijk tenzij men er gaat werken."

Deze week komt er meer duidelijkheid of de grenzen geleidelijk aan zowel in Frankrijk als in België zouden opengesteld worden. Maar zolang er hierover geen beslissing is gevallen is enkel werkverkeer toegestaan en wordt er best blijvend gecontroleerd aan de grensovergang op de brug in Wervik.