Alle zalen in juli en augustus sluiten, dit is te vroeg om nu te beslissen!

De stad Wervik blaast alle evenementen tot eind augustus af. Die beslissing werd vrijdag bekendgemaakt. Oppositiepartij CD&V heeft haar bedenkingen. “Ik ben akkoord dat alle stadszalen tot eind juni gesloten zijn maar alles ook in juli en augustus sluiten, is te vroeg om nu te beslissen”, reageert fractieleider Bercy Slegers.

“Dat grote evenementen in Wervik-Geluwe deze zomer zoals Rock op het Plein, de Oldtimer-meeting, de kermis en de Gapersfeesten niet kunnen doorgaan is evident en een goede beslissing.  Maar nu ook al beslissen om alle culturele en verenigingszalen in Wervik en Geluwe te sluiten is te drastisch voor mij.  Wat als er kleinschalige initiatieven ontstaan ? Elk creatief alternatief wordt gefnuikt.”

"De nationale veiligheidsraad buigt zich volgende vrijdag over de vraag: Wat met de kleinere events?  Volgens mij wacht stad Wervik deze beslissing beter af vooraleer ze zelf beslist om alle zalen te sluiten deze zomer.  Vandaag al beslissen dat erin juli en augustus niets meer mogelijk is in de stadszalen, dat is te vroeg. Zo geven we de indruk dat er deze zomer ook niets meer te beleven kan zijn in onze stad en neem je elk perspectief weg.  Dit weten we op vandaag nog niet. Dit is te vroeg”

Virologen zeggen zelf elke dag dat ze week per week de situatie evalueren.  Een kleinschalig optreden, een kleine repetitie? En wat met private feesten? Daar komt volgende week meer duidelijkheid over vanuit de federale overheid en de gouverneur.

“Ik pleit ervoor om het sluiten van alle stadszalen terug te schroeven en om met gezond verstand uit te zien wat er de komende week beslist wordt door de ministers en de gouverneur.  Dan kan er met kennis van zaken gehandeld worden en zaai je geen verwarring of moet je genomen beslissingen niet terugschroeven.”